habana.no :: Cuba Forum
February 07, 2012, 12:49:34 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Ny Lov  (Read 1871 times)
La Yuma el rappero
Guest
« on: March 14, 2008, 10:59:43 PM »

Betyr den nye loven at man kan ha lovlig internett tilgang i sine respektive hus?Huh
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #1 on: March 15, 2008, 02:01:02 PM »

Betyr den nye loven at man kan ha lovlig internett tilgang i sine respektive hus?Huh
Får leke litt klarsynt og tro at du snakker om at det nå er lov for Cubanere å kjøpe DVD spiller, datamaskiner og andre elektriske produkter som enten tok for mye strøm eller var propaganda messig farlig.
Denne loven sier ingenting om internett så det blir nok forsatt bannlyst og bare for de få og de som klarer å fikse en ulovelig linje, som min Cubanske kamerat klarte i to måneder, var litt morsomt å snakke med han på MSN, så lenge det varte
Hvis du har oppholdstillatelse i Cuba, kan du lovelig få den trege linjen til Etecsta , og det koster 80 cuc i måneden.

Hørte nettopp et rykte om at nå skulle det bli tillat å få besøk på hotelrommet av Cubanere, forløpig bare et rykte, men det ser ut som Raulismen er på gang, tror det blir en forenklet og forminsket utgave av kinesisk planøkonomi snart på Cuba.

<Raul er veldig familikjær, men kan være meget tøff og sterk i en vanskelig situvasjon, som f. eks å bruke rå makt i en krise situvasjon.
Men Raul har også mange ideer og planer, som han kan like å prøve ut.
Hvis Fidel nå er meget svekket av sin sykdom, noen sier han har kreft i maven og har toppen 2 år igjen å leve.
Jeg ser det slik at flere reformer, ideer som kommer fra Raul, vil samtidig vise hvor dårlig Fidel der, siden er bare Fidel som holder igjen eller stopper nye reformer.
<Men aldri tro at Raul vil gå inn for ren kapitalisme. nei, nei...
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #2 on: March 17, 2008, 02:12:36 AM »

Når det gjelder å bo sammen med cubanere på hoteller, så har det vært lov siden 2006 på Islazul (eller Isla Azul?)-hotellene. Vet ikke om det er snakk om en ny lov som vil gjøre det lovlig overalt, men det hadde ikke vært for tidlig.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #3 on: March 18, 2008, 01:52:56 AM »

Når det gjelder å bo sammen med cubanere på hoteller, så har det vært lov siden 2006 på Islazul (eller Isla Azul?)-hotellene. Vet ikke om det er snakk om en ny lov som vil gjøre det lovlig overalt, men det hadde ikke vært for tidlig.

Nå misforstår du Wink

Det er sant at det er mange Cubanere som bor på Islazul hotellen, den dårligste hotelkjeden som har mest Cubanere.
Har også sett Cubanske familier på flere stjerners all inclusive hotel i cuba.
På hotel Las Tunas og Hotel Pernik (holguin) er det altid mange Cubanere.

Felles for disse er at de er gode kommunistiske arbeidere, som får et helge opphold eller noen dager på sånne hotell som en slags tilleggs gode eller belønning .
Traff engang en familie som bodde bare 300 meter fra hotel Pernik og som skulle tilbringe hele helgen der.

Fra min familie som jobber på hotell Camaguey (horisonte), så vet jeg at firmaer betaler cirka 1000 Cuban peso nacionalle, som blir cirka 40 Cuc, for et ukes opphold for en familie på 4 personer , 2 voksne og 2 barn. med all mat inkludert og noen flasker rum og annen drikke.

Fram til 2001 kunne vi ta med min kones bror og kusiner til Hotel Las Tunas og bo der med dem, måtte selvfølgelig betale med Cuc og som turist.

I dag kan ingen Cubanere komme rett fra gata og prøve å få et rom på et Cubansk hotel, som også tar i mot utlendinger, eller at du tar med deg en cubansk kjæreste inn på hotelt rommet.
En grunn til at det ble forbud mot vanlige Cubanere på hotel, var for å stoppe prostitusjon, tyveri fra både turister og hotellet.
Flere Cubanske hotel har skjermet lyspærene i gangene med ståltråd for å forhindre tyveri av dem og alle som sjekker ut fra Hotell Las Tunas må vente på at en hotel medarbeider sjekker rommet og ser til at ingenting er borte som f.eks et håndkle.
Og for å forhindre at de plager turistene eller er for bråkete, som cubanere lett kan bli.
Da må jeg tenke på hun unge jenta, som går og spør de fleste bordene i hagebaren til hotel Nasjonalle om de har sett hennes vennine, hun håper vel på at noen vil be henne sette seg ned blandt dem.. Roll Eyes

Da blir det spennende se om vanlige Cubanere og kjærester til utlendinger kan få lov til bo på vanlige hotell i Cuba, de må nok kanske legge igjen identitets kortet og få en liten forelesning om hvordan de skal oppføre seg av sikkerhetsvakten. Og dette vil sikkert myndighetene tjene mere penger på.  Grin
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #4 on: March 18, 2008, 01:45:38 PM »

Jeg tror nok du også misforstår litt. Du snakker om eldre lover, jeg snakker om de nyere lovene.

På Islazul-hotellene kan både utlendinger og cubanere bo, og det har ikke noe å gjøre med belønning for å være gode kommunister eller lignende. Tidligere kunne de ikke bo på samme rom uten å være gift, men sånn jeg har forstått det ble det forandret i 2006.

Man kan også ha med cubanere lovlig på casa particular nå uten å være gift. Men hvis cubaneren har blitt registrert på casa particular med en annen i løpet av tre måneder, får han/hun problemer.

Disse lovene ble visstnok etablert i 2006, og har ikke noe å gjøre med det du så før 2001, eller belønningene man tidligere har gitt folk i form av opphold på hotell, campismo og lignende.

Men jeg har ikke  prøvd, så correct me if I’m wrong.
« Last Edit: March 18, 2008, 01:57:28 PM by ABC » Logged
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #5 on: March 18, 2008, 02:13:49 PM »

Jeg er kanske sikker på at du tar feil , når du sier at Utlendinger og Cubanere kan bo på samme rom på Izlazul hotellene.
Mener å huske at vi ble sjekket opp, når vi for ikke så lenge siden bodde på Hotel Pernik.

Det du sier om Casa Particular stemmer, bare at det var tillatt lenge føre 2006.
Men politiet har begynt å sjekke ut om noen av de Cubanske navnene går igjen på listene, om de har bodd på forskjellige CP med forskjellige utlendinger.
I Camaguey kan du ha besøk og overnatting på ditt rom, men du kan ikke ha en jente en natt og en annen jente den neste natt, det er ikke lov.

Hvis du forsatt mener at Cubanere og utlendinger kan bo på samme rom på Izlazul hotellene, så kan jeg høre med andre meget erfarne Cubareisene  om dette stemmer, men du sier jo selv at du ikke kjenner til tilfeller hvor dette har skjedd så.
Det stemmer nok ikke, men kanske det blir vedtatt i fremtiden..
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #6 on: March 19, 2008, 02:32:59 PM »

OK, takk for oppdatering. Det er mulig jeg blander sammen den casa particular-loven med infoen om Islazul, og at jeg derfor tenkte det også gjaldt samme rom.
Håper uansett at de fikser på alle lovene som begrenser kontakt mellom cubanere og utlendinger, for de er ganske absurde. Og ikke minst håper jeg at politiet lærer seg lovene. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg selv har måttet forklare politiet hvordan forskjellige visum funker osv.
La Yuma el rappero
Guest
« Reply #7 on: March 19, 2008, 04:41:36 PM »

Es cierto que ya se liberaron en el mercado las computadoras y accesorios,
> Microondas, DVD y se cree que hasta las motos electricas esten en el
> mercado pronto. Hay muchas mejorias, claro ahora no todos tenemos acceso a
> estos precios, pero los que tienen posibilidades ya pueden hacer este tipo
> de compras. 
>
Var beskjeden jeg fikk fra cuba, om den nye loven..........
>
Pages: [1]
  Print  

Jump to: