habana.no :: Cuba Forum
February 07, 2012, 12:51:45 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Regler på Cuba for min cubanske kone  (Read 1994 times)
yaya
Newbie
*

View Profile
« on: August 13, 2008, 10:20:20 PM »

Hei!
Er ny i forumet, men har brukt noen timer i trådene tidligere.  Mye nyttig informasjon! Smiley
Jeg har et par ting jeg lurer på.
1. Jeg er gift med en Cubansk jente, og vi vurderer ferie til USA i høst. 
Har ikke fått noen info om sannsynligheten for å få visum for henne, men vi må til den Amerikanske ambassaden på intervju.  Jeg har blitt fortalt at Cubanere som har vært på ferie i USA har fått problemer ved innreise til Cuba i ettertid.  Har ikke funnet noen som kan bekrefte dette.  Har noen i forumet noen erfaringer?
2. Vi har tidligere blitt fortalt at Cubanere må hjem minst 1 gang i året for å beholde sine rettigheter etc på Cuba.  Vi blir nå fortalt at så ikke er tilfelle.  Har sett noe om 11 mnd her på forumet.  Kona har PRE.  Er det forskjell på om en har PRE eller ikke? Kan noen redegjøre litt om reglene, hvordan ting fungerer etc??

På forhånd takk!

inmyeyes
Newbie
*

View Profile
« Reply #1 on: August 15, 2008, 09:21:23 AM »

hei!

vi forstod det slik på ambassaden i Havana at den kubanske ektefellen ikke må innom Cuba innen 11 mnd dersom han/hun har PRE. men vi skal høre med immigrasjonen også for å være på den sikre siden....kubanske ambassaden i oslo kan vel kanskje svare også.

vi må vel fortsatt betale den månedlige avgiften til Cuba (for dette gjelder de første 11 mnd, eller gjelder det lenger tid)? noen som vet dette? vil jo nødig at ektefellen skal miste sitt statsborgerskap/rett til å reise til Cuba igjen....
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #2 on: September 15, 2008, 01:08:55 PM »

Hei,

Med PRE er det ingen problemer.
Hvis man ikke har PRE må statsborgerskapet 'vedlikeholdes'.

Det er heller ingen problemer ved innreise på Cuba etter USA reise.
Mer sannsynlig er det vel at hun ikke får reise til USA.

--
Jan

Salomones
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: November 11, 2008, 09:08:48 PM »

hei!

vi må vel fortsatt betale den månedlige avgiften til Cuba (for dette gjelder de første 11 mnd, eller gjelder det lenger tid)? noen som vet dette? vil jo nødig at ektefellen skal miste sitt statsborgerskap/rett til å reise til Cuba igjen....

Ja det må du, og et "anonymt" tips: Det kan se ut til at den nye konsulen i den Cubanske ambassaden i Oslo liker penger meget godt.

Jeg fikk to eposter fra ambassaden om at det var noe "feil" med søknaden om det urtåpelige Carta de invitacion da en venn skulle besøke Norge og at jeg måtte betale en haug med kroner på nytt så skulle nok alt ordne seg...  Roll Eyes Roll Eyes

Det var bare det at vennen forlengst var i Norge og at vedkommende ikke hadde hatt noe problem med å få ut sitt Carta i Consultoria Juridica Internacional i Havanna....

Det er en prisliste for alle de vannvittige gebyrene Cuba byr sine medborgere for å kunne oppholde seg i Norge og reise fram og tilbake. Prislisten er ved siden av bordet til klerken som utsteder alle papirene og vennligst les denne nøye før du åpner lommeboka og kjenner støsugerslangen nærmer seg...

Jeg sier ikke mer!  Lips sealed Lips sealed Lips sealed
finmadse
Newbie
*

View Profile
« Reply #4 on: November 18, 2008, 03:07:43 PM »

Jeg tror det er slik at ambassaden drives som en forretning, som lever av alle disse oppfinnsomme og høye gebyrene. Det er snart ikke noe som forbauser meg når det gjelder cubansk styring.

Sist vinter kjøpte vi familievisum på konsulatet, og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å registrere seg hos immigrasjonen lokalt på Cuba.  Dette førte til at jeg ble holdt tilbake på flyplassen og måtte dagen etter på immigrasjonen og betale tilsvarende kr 30,-.  Ombooking og flere dager i uvisse grunnet fulle fly kostet betydelig mer!  Immigrasjonsoffiseren var faktisk litt flau da jeg la fram mitt ærend dagen etter....

Synd at forumet legges ned, jeg er ofte innom men skriver desverre lite.  Det ser jo ut som at dette gjelder mange brukere.
Pages: [1]
  Print  

Jump to: